top

ANNONS

missnöjd

Missnöjd med resan?

Vad gör man om resan inte blev som man tänkt sig, hur klagar man, vart vänder man sig?

Här går vi igenom hur man reklamerar en resa som man inte blev riktigt nöjd med, och vart man kan vända sig.

Resan blev sämre än man tänkt sig

Låg hotellet sämre placerat än i katalogen, var det störande fläktar, fungerade inte AC'n, kort sagt, blev resan sämre än du trott, då kan det vara läge ett klaga, för att få någon slags kompensation.

Hur gör man då?

  • Det första man ska göra är att agera på plats, kontakta researrangörens representant eller någon ansvarig på hotellet. Det blir svårt att klaga efteråt om man inte gjort något direkt på platsen först.
  • Skriv ner dina upplevelser, tidpunkter för klagomål och eller problem, ta gärna foton, dokumentera allt du gjort på plats och vad som är fel.
  • Väl hemma så skriv brev eller e-post och skicka till researrangören om problemet inte blev löst på något bra sätt på plats. Researrangörerna vill i regel alltid ha skriftliga klagomål, och de har oftast en speciell avdelning för reklamationer (de större resebyråerna). Bifoga då eventuella bilder och din dokumentation från platsen, och vad du önskar se för kompensation. De flesta tvisterna löses direkt med researrangören.
  • Om man inte kommer till någon lösning själv med resebolaget, eller inte är nöjd med deras lösning/ersättning får man vända sig till ARN. Kontakta ARN och rådgör med dem.
  • ARN prövar för det mesta inte lägre belopp än under ca 700 sek/resenär
  • Mer information får du från ARN hur tillvägagångssättet är vidare

Konsumentverket har en speciell sida som heter Hallåkonument.se / resor, det är en bra sida att starta på.

Ungefär i snitt 75% av nämndens rekommendationer där konsumenten helt eller delvis fått rätt följs av resebolaget. Besluten är ju tyvärr inte bindande att följas av bolaget, men det hör till god sed att göra det, annars finns risken att hamna på svarta listan hos Råd & Rön.

Statistik från ARN angående inkomna ärenden

Antal inkomna rese-ärenden enligt utvalda år

2011

2012

2013

2020

2022

1668 st

1691 st

1775 st

5196 st

1683 st


Andel i procent av ärenden prövade i sak där konsumenten fått rätt

2011

2012

2013

2020

2022

45%

44%

59%

46%

60%


Hur stor andel av besluten som följs av företagen

2011

2012

2013

2020

2022

81%

90%

72%

80%

80%

(Källa ARN:s statistik)

Länkar

Allmänna reklamationsnämnden
www.arn.se »

Råd & Rön
www.radron.se »

Konsumentverket
www.konsumentverket.se »

Hallå konsument
www.hallakonsument.se »

Konsumenternas
www.konsumenternas.se »


fb
twitter
epost

HEM

UPP

Kontakta reseledaren.nu: Kontakt
Om cookies på reseledaren.nu: Cookies
Om reseledaren.nu
Sajtkarta

© Copyright 1997 - 2024 www.reseledaren.nu
Alla rättigheter reserverade, med resevration för fel.


www.reseledaren.nu - världens hemsida!


HÄR BAKAS DET KAKOR.
Reseledaren.nu använder sig av cookies för en förbättrad upplevelse och personlig webbplats.
Fortsätter du använda sidan accepterar du detta.