ANNONS
Risker, faror och problem med flygning. Och vad man kan göra åt det.
Många reser och
flyger hit och dit, och många är oroliga för att planet ska råka ut för en olycka.
Men risken för att andra saker ska hända med dig på planet är betydligt större
än kraschrisken. Här nedan följer några av de vanligaste åkommorna och vad man
kan göra för att minimera riskerna. Rent statistiskt är en hjärtinfarkt troligare
än en flygkrasch, om det är någon tröst?
Äldre personer och dem som har en benägenhet att få
blodproppar bör undvika att sitta helt stilla alltför länge. Vid Naritaflygplatsen
i Tokyo finns en flygplatsklinik som varje år tar hand om mellan 100 och 150
passagerare med blodpropp efter långflygning. Flertalet av dessa har fått mindre
proppar i benen, men har man otur kan propparna sätta sig i hjärta eller lungor
och medföra risk för livet. Under de senaste åtta åren har dock endast 25 av
de patienter som omhändertagits på flygplatskliniken i Tokyo avlidit på grund
av sina proppar. Enligt ny forskning ska inte risken i sig vara större att få
blodpropp just för att man flyger, utan för att man just sitter still och orörligt
för länge.
Sitt inte för länge med krokiga knän, rör på dig så ofta du kan (1 ggr i timmen
iaf.), gör små gymnastikövningar, ta en promenad i planet, ställ dig upp när
möjlighet ges, ta en tablett av någon sort som innehåller acetylsalicylsyra
(ex. Aspirin, Bamyl, Magnecyl, Treo, Trombyl m.m.) innan längre resor där du
vet att du måste sitta länge (detta förtunnar ut blodet under flera dygn faktiskt,
ta inte detta om du redan går under en sån medicin som t.ex. Varan eller annat
blodförtunnande)
Syresättningen inne i planet är inte helt optimal.
Man tar in en viss del ny luft under hela flygningen, hur mycket beror på flygplanstypen
och vilken flygsträcka man har. Man brukar räkna med att luften byts ut 6-7
gånger i timmen, men det är ganska lite beroende på hur många som är ombord.
En del säger att smittorisken ökar ombord då samma luft går runt till alla passagerare,
men de nya moderna planen har dock väldigt bra luftfilter som gör att risken
minimeras. Risken för att smittas på planet kan man alltså säga inte är högre
än på andra ställen, beroende på flygplanstyp, antal passagerare och sjukdom
förstås.
Luften är dock väldigt torr ombord på planet och det kan ge besvär med ögonen
och/eller irritation av slemhinnor. Under själv flygresan kan det vara bra att
ha med en koksaltlösning eller liknande, särkilt för den som har kontaktlinser
och lätt får "grus" i ögonen. Vid förkylningsbesvär i samband med flygning rekommenderas
nässpray, som lättar upp möjligheten att tryckutjämna.
Tips: Drick mycket vätska, då luften är väldigt torr.
När planet är på marschhöjd, motsvarar det ett tryck på ca 2500-3500 meters
höjd över havet. Och ett tyskt företag har tagit fram en öronpropp som
ska sätta stopp för den obehagliga tryckförändringen som blir i öronen vid start
och landning. Omkring var tredje passagerare upplever något obehag eller smärta.
Öronproppen är utrustad med en liten ventil som ser till att trycket i mellanörat
ökar långsamt och behagligt vid landning och start. Speciellt
barn känner av detta problem, då de ofta är lite känsligare.
Öronproppen heter Earplanes och finns att köpa på vanliga apotek.
När man är stillasittande en längre tid kan benen
svullna upp pga. för mycket vätska som samlas. Vet man med sig om detta problem
så gäller ju samma som för punkt "Blodpropp", man måste röra på sig, eller kanske
använda sig av någon medicin / naturläkemedel som kan förebygga problemet.
Strålningen från världsrymden är normalt ganska liten
(ungefär 0,3 mSv per person och år i Sverige) eftersom den dämpas av atmosfären.
Strålningen ökar ju högre upp man kommer (på 1.500 meters höjd är den dubbelt
så stor som vid havsytan). Det kan ha betydelse om man bor på mycket hög höjd,
eller om man har flygning som yrke.
Personal ombord på flygplan kan få en extra stråldos på flera mSv per år.
[källa: ssi]
Exempel på stråldoser (millisievert)
0,1 mSv Dosen vid flygning t o r över Atlanten
1 mSv Dosen vid magröntgen, eller genomsnittlig årlig naturlig dos från marken
4 mSv Sammanlagd årlig dos från alla strålkällor för en svensk i genomsnitt
50 mSv Dosen vid medicinsk avbildning av sköldkörteln, eller högsta tillåtna
enstaka dos
500 mSv Dosen inom 10 km från kärnkraftverket i Tjernobyl efter olyckan 1986
5000 mSv Dödar direkt de flesta som får denna dos över hela kroppen utan intensivvård
[källa: svenskenergi.nu]
av Adrian Ström, flygläkarkonsult SAS HMS, öron-, näs- och halsspecialist,
Centrallasarettet, Västerås
Piloter och flygande personal är i sitt arbete exponerade för olika risker,
där risken att drabbas av cancer på grund av exponering för joniserande kosmisk
strålning väl inte är den första man tänker på. Artikeln av N. Hammar och medarbetare
i detta nummer av Läkartidningen belyser att denna risk sannolikt är mycket
låg. I den studie de presenterar av nordiska piloter under 17 års tid fann man
en ökad risk för malignt melanom och annan hudcancer. Ökningen av dessa cancertyper
har varit en trend även i befolkningen i övrigt; ändrade res- och solningsvanor
har angetts som en förklaring. Det är möjligt att flygbesättningar i något högre
grad än övriga omfattas av denna livsstilsfaktor.
För att ytterligare undersöka detta pågår fortsatta epidemiologiska undersökningar,
bl a av 80 000 flygande personal i en europeisk studie. Regler för flygbolagens
ansvar och uppföljning av sin personal ger en ökad säkerhet för arbetstagaren
och underlag för fortsatta studier om kosmisk strålnings eventuella effekter.
Flygning på höjder upp till 13 500 meter, en normal
nivå för dagens medeldistans- och långdistansplan, ger en ökning av den naturliga
bakgrundsstrålningen, dit kosmisk strålning hör. Flygplan idag byggs för allt
högre höjder och högre fart. Dessutom kapar man några timmars flygtid genom
att navigera på storcirkeln över jordpolerna. Dessa faktorer gör att den naturliga
bakgrundsstrålningen för flygande personal ökas. Flygbolag som opererar på höjder
över 8 700 meter måste beräkna den kosmiska stråldosen för varje flygning och
säkerställa att personalen inte utsätts för en årsdos på mer än 6 millisievert
(mSv). För gravida gäller en årsdos på 1 mSv.
Många flygbolag använder programmet CARI 6 för att dosplanera flygningen [1].
För en flygning mellan Köpenhamn och Seattle adderas den naturliga bakgrundsstrålning
vi alla utsätts för med ca 0,05 mSv. Den högsta årsdosen man
teoretiskt kan uppnå på långlinjerutter hos SAS är ca 3 mSv.
Såväl den internationella strålskyddskommissionen ICRP som Europakommissionen
har uppmärksammat problematiken. I Europarådets direktiv 96/29 från 1996 regleras
strålskyddsbestämmelser för olika yrkesgrupper, däribland flygande personal.
Årsdosen får inte överskrida 20 mSv. Vid en årsdos över 6 mSv krävs att arbetsgivare
förser personal med persondosmätare och rapporterar till nationell strålskyddsmyndighet.
Mellan 1 och 6 mSv årsdos skall arbetsplatsen kontrolleras för att undvika högre
doser; under 1 mSv behövs inga åtgärder.
Reglerna har implementerats i Sverige sedan ett år tillbaka. Luftfartsinspektionen
sörjer för att de efterlevs.
Stråldosen från kosmisk strålning är så låg att akuta
strålskador är uteslutna; det är långtidsexponeringen som eventuellt kan påverka
hälsan. Kosmisk strålning innehåller inga radioaktiva nedsmittade partiklar
som kan tas upp och lagras i kroppen; det är summan av den direkta exponeringen
som beräknas. De beräkningar av cancerrisk som kan göras bygger på ICRPs rekommendationer,
vilka är lika för all joniserande strålning och utgör 0,05 dödsfall i cancer
per 1 000 mSv [2]. Det finns ingen modell för att specifikt beräkna den kosmiska
strålningens risker. Beräkningen har stora osäkerheter men ger ändå en möjlighet
att jämföra strålningsrisken med andra risker i samhället.
Med en genomsnittlig dosexponering under en långdistansflygning över polerna
på ca 0,004 mSv/timme ökas risken för ett cancerdödsfall
per 5 000 000 flygtimmar [3]. Risken att råka ut för ett flygplanshaveri inom
linjefart är ett haveri per 250 000 flugna timmar [4]. Dessa siffror bör jämföras
med den grundläggande risken – för 30 procent av befolkningen – att drabbas
av en dödlig cancersjukdom.
Man kan nog med fog anta att kosmisk strålning inte nämnvärt ökar riskerna vid
flygning och att flygning i linjefart, trots vad som hänt i världen de senaste
åren, utgör ett av de säkraste transportsätten.
[källa: Läkartidningen]
Läs mer på transportstyrelsen.se - frågor och svar för flygrädda »